The contribution investigates the design process and its various aspects as well as the intangible elements in the production of two Italian companies, operating in the cosmetics industry. The aim is to explore complex visions of Made in Italy not linked to visible factors, but rather to values, lifestyles and narratives that, though in a silent way, are selected, interpreted and elaborated in the design process and embodied into the product system. The observed characters/features are related to the narratives of formal identities, conveyed by small and medium companies rooted in the Italian territory that can operate successfully in international markets, without showing any explicit sense of belonging to the “Italian way (of life)”.

Il contributo indaga le differenti declinazioni del processo progettuale e gli elementi intangibili nelle produzioni di eccellenza di due aziende italiane che operano nel settore cosmetico. L’obiettivo è esplorare visioni complesse del Made in Italy non associate a una sua dimensione visibile, quanto piuttosto a valori, stili di vita e narrazioni che, agendo in modo “silenzioso”, selezionati, interpretati ed elaborati nel processo progettuale, si concretizzano nel sistema di prodotto. Gli aspetti osservati sono relativi alle narrazioni di identità formali, veicolate da piccole e medie imprese radicate nel territorio italiano, capaci di agire con successo nei mercati internazionali, anche senza manifestare alcuna esplicita appartenenza all’“Italian way (of life)”.

Silent Made in Italy

R. Veneziano
;
F. Izzo
2020

Abstract

The contribution investigates the design process and its various aspects as well as the intangible elements in the production of two Italian companies, operating in the cosmetics industry. The aim is to explore complex visions of Made in Italy not linked to visible factors, but rather to values, lifestyles and narratives that, though in a silent way, are selected, interpreted and elaborated in the design process and embodied into the product system. The observed characters/features are related to the narratives of formal identities, conveyed by small and medium companies rooted in the Italian territory that can operate successfully in international markets, without showing any explicit sense of belonging to the “Italian way (of life)”.
2020
Il contributo indaga le differenti declinazioni del processo progettuale e gli elementi intangibili nelle produzioni di eccellenza di due aziende italiane che operano nel settore cosmetico. L’obiettivo è esplorare visioni complesse del Made in Italy non associate a una sua dimensione visibile, quanto piuttosto a valori, stili di vita e narrazioni che, agendo in modo “silenzioso”, selezionati, interpretati ed elaborati nel processo progettuale, si concretizzano nel sistema di prodotto. Gli aspetti osservati sono relativi alle narrazioni di identità formali, veicolate da piccole e medie imprese radicate nel territorio italiano, capaci di agire con successo nei mercati internazionali, anche senza manifestare alcuna esplicita appartenenza all’“Italian way (of life)”.
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