The fundamental thesis of this essay is that in front of a crucial narrative turn or a character’s dilemma, the modalities of the film viewer’s cognitive activity and emotional involvement are similar to the psychological dynamic that characterizes gambling. Constructed on the notions of innervation (Benjamin), action (Goffman) and ilinx (Caillois), the proposed model of participation highlights the psychophysical disposition of the viewers to seek gambling-like experiences that allow to test their senses and regain the “stake” of their own identity.
La tesi fondamentale di questo saggio è che di fronte a uno snodo narrativo cruciale o al dilemma di un personaggio filmico le modalità di partecipazione cognitiva ed emotiva dello spettatore cinematografico siano analoghe alla dinamica psicologica che caratterizza il gioco d’azzardo. Costruito sui concetti di innervazione (Benjamin), azione (Goffman) e vertigine (Caillois), il modello di partecipazione filmica proposto mette in evidenza la disposizione psicofisica dello spettatore a ricercare esperienze “azzardate” che consentano di mettere alla prova i propri sensi e riguadagnare la posta in gioco della propria identità.
Cinema d'azzardo
D'ALOIA A
2013
Abstract
The fundamental thesis of this essay is that in front of a crucial narrative turn or a character’s dilemma, the modalities of the film viewer’s cognitive activity and emotional involvement are similar to the psychological dynamic that characterizes gambling. Constructed on the notions of innervation (Benjamin), action (Goffman) and ilinx (Caillois), the proposed model of participation highlights the psychophysical disposition of the viewers to seek gambling-like experiences that allow to test their senses and regain the “stake” of their own identity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.