The absence of studies on the relationship between the economic crisis linked to the First World War and the process of dispersion of numerous private Italian collections - sold to the new European economic aristocracy, to great foreign collectors, to American museums - is the basis of my reflection. How many collections have been lost due to the multiple damages linked to the conflict, where they ended up, who and why sold them, who the buyers are is a huge job and almost everything to do. In this short essay we try to start work on Naples, a city which, due to its characteristics and its history, can be a significant sample for the topic identified and a first step towards the need to also fill the communication gap and of research on the damage to cultural heritage during the First World War on centers other than those of the Italiefront.
L’assenza di studi sul rapporto tra la crisi economica legata alla prima guerra mondiale e il processo di dispersione di numerosissime collezioni private italiane - vendute alla nuova aristocrazia economica europea; ai grandi collezionisti stranieri o ai musei americani- è alla base di questa mia riflessione. Quante collezioni siano andate disperse per i molteplici danni legati al conflitto, dove siano finite, chi e perché le abbia vendute, chi siano gli acquirenti è un lavoro enorme e quasi tutto da fare. In questo breve saggio si cerca di avviare il lavoro su Napoli, città che, per le sue caratteristiche e la sua storia, può essere un campione significativo per la tematica individuata e un primo passo in direzione della necessità di colmare anche il vuoto di comunicazione e di ricerca sui danni al patrimonio culturale durante al prima guerra mondiale su centri diversi dai luoghi dell’Italienfront .
La crisi del dopoguerra e la dispersione delle collezioni private: spunti per nuovi percorsi di ricerca
Nadia Barrella
2021
Abstract
The absence of studies on the relationship between the economic crisis linked to the First World War and the process of dispersion of numerous private Italian collections - sold to the new European economic aristocracy, to great foreign collectors, to American museums - is the basis of my reflection. How many collections have been lost due to the multiple damages linked to the conflict, where they ended up, who and why sold them, who the buyers are is a huge job and almost everything to do. In this short essay we try to start work on Naples, a city which, due to its characteristics and its history, can be a significant sample for the topic identified and a first step towards the need to also fill the communication gap and of research on the damage to cultural heritage during the First World War on centers other than those of the Italiefront.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.