The condition of misunderstanding between the roles of design culture and the society that contains them points to the need to re-found practice and its methods. This can be done through transdisciplinary scientific redefinitions with integrated and complex project approaches. The education of the various levels of the clientele to the complexity of the transformative processes, has a strategic function to a conscious participation. These changes require reflection on an epistemology of practice based on theoretical speculation that accepts and cultivates uncertainties and doubts. The directions indicated are research applied to the profession and socially committed proactivity, which the academy must support with dedicated programs of teaching and public engagement.

La condizione di incomprensione tra i ruoli della cultura della progettazione e la società che li contiene indica la necessità di rifondare la pratica e i suoi metodi. Ciò può avvenire attraverso ridefinizioni scientifiche transdisciplinari con approcci di progetto integrati e complessi. Funzione strategica ha l’educazione dei vari livelli della committenza alla complessità dei processi trasformativi, per parteciparvi coscientemente. Questi cambiamenti richiedono di riflettere su un’epistemologia della pratica fondata su una speculazione teorica che accetti e coltivi incertezze e dubbi. Le direzioni indicate sono la ricerca applicata alla professione e la proattività socialmente impegnata, che l’accademia deve supportare con programmi dedicati di didattica e public engagement.

Verso un’epistemologia della pratica: ricerca e attivismo di progetto

Valente R
2019

Abstract

The condition of misunderstanding between the roles of design culture and the society that contains them points to the need to re-found practice and its methods. This can be done through transdisciplinary scientific redefinitions with integrated and complex project approaches. The education of the various levels of the clientele to the complexity of the transformative processes, has a strategic function to a conscious participation. These changes require reflection on an epistemology of practice based on theoretical speculation that accepts and cultivates uncertainties and doubts. The directions indicated are research applied to the profession and socially committed proactivity, which the academy must support with dedicated programs of teaching and public engagement.
2019
Valente, R
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11591/415645
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact