Two documents are very interessing for riggiola’s studio: the first document is a drawings of the San Francesco Saverio Church (now dedicated to san Ferdinado), in Trieste e Trento Square; the second is a design of the detail of the dome of Santa Maria della Sanità Churchm deduced by ancien design made by Alessandro Baratta (1529). In fact, in this city rapresentation it is possible to note the arrangement of maiolica siding of the dome of Santa Maria della Sanità Church, as well as in the sectional/plan drawing for the Jesuit Church in Naples, an annotation explains the architectural and habitat values of the riggiola’s siding. In the southern context, this flooring typology represent an important opportunity for critical reflections on the distribution and management of the building site, because into the church’s space, the light reflected by the tiled supporti s particulary valued. This effect is similarly amplified by the ‘riggiole’ that cover the dome and the crowning of the bell-towers, also by effect of atmospheric agents, for example following a rain, can amplify the luminescent capacity of the artefacts.

Due documenti interessano lo studio della ‘riggiola’ napoletana: il primo è un disegno della Chiesa gesuitica di San Francesco Saverio (ora S. Ferdinando); il secondo è un disegno del particolare della cupola della chiesa di Santa Maria della Sanità da un’immagine di Alessandro Baratta (1529). Nel paesaggio urbano spicca la cupola maiolicata così come nell’elaborato per la chiesa dei gesuiti, insieme all’impiantito pavimentale c’è la notazione che illustra i valori di habitat delle riggiole. L’appunto progettuale spiega che con la luce delle finestre, la capacità riflettente della maiolicatura delle riggiole amplifica la luminosità dell’interno. Similmente i rivestimenti esterni, nel cambiare le condizioni atmosferiche, magari a seguito di una pioggia, modifica le cangianze del paesaggio.

Dall’edilizia al design. La riggiola tra memoria e saper fare del cantiere tradizionale napoletano. Per pratiche di conservazione sostenibili

Carillo Saverio
2017

Abstract

Two documents are very interessing for riggiola’s studio: the first document is a drawings of the San Francesco Saverio Church (now dedicated to san Ferdinado), in Trieste e Trento Square; the second is a design of the detail of the dome of Santa Maria della Sanità Churchm deduced by ancien design made by Alessandro Baratta (1529). In fact, in this city rapresentation it is possible to note the arrangement of maiolica siding of the dome of Santa Maria della Sanità Church, as well as in the sectional/plan drawing for the Jesuit Church in Naples, an annotation explains the architectural and habitat values of the riggiola’s siding. In the southern context, this flooring typology represent an important opportunity for critical reflections on the distribution and management of the building site, because into the church’s space, the light reflected by the tiled supporti s particulary valued. This effect is similarly amplified by the ‘riggiole’ that cover the dome and the crowning of the bell-towers, also by effect of atmospheric agents, for example following a rain, can amplify the luminescent capacity of the artefacts.
2017
Carillo, Saverio
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11591/385684
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact