Through the analysis of a rich, sometimes little known, repertoire, this paper proposes to examine the characters, protagonists and reasons of that intermittent iconographic narration that, in the context of the communicative phenomena connected to fashion, has taken Naples from a local context to a national one and then onto a global one, outlining the operational modalities from time to time explored by the main professionals of photography in the dialogue between fashion and the city, confirming, on the one hand, the multi-centric direction of urban strategies of the most recent brands and, on the other, the global and multidirectional dynamic that fashion has had for centuries.

Il lavoro, attraverso l’analisi di un ricco repertorio talvolta poco noto, si propone di esaminare caratteri, protagonisti e ragioni di quella narrazione iconografica intermittente che, nell’ambito dei fenomeni comunicativi connessi alla moda, ha portato Napoli dal contesto locale a quello nazionale e poi ancora a quello globale, ricalcando le modalità operative di volta in volta esplorate dai principali professionisti della fotografia nel dialogo tra moda e città e confermando, di fatto, sia la direzione multicentrica delle strategie urbane dei brand più recenti, sia la dinamica globale e multidirezionale che la moda ha avuto da secoli.

Napoli in posa. Narrazioni iconografiche di un’altra capitale della moda italiana del Novecento

cirillo ornella
2020

Abstract

Through the analysis of a rich, sometimes little known, repertoire, this paper proposes to examine the characters, protagonists and reasons of that intermittent iconographic narration that, in the context of the communicative phenomena connected to fashion, has taken Naples from a local context to a national one and then onto a global one, outlining the operational modalities from time to time explored by the main professionals of photography in the dialogue between fashion and the city, confirming, on the one hand, the multi-centric direction of urban strategies of the most recent brands and, on the other, the global and multidirectional dynamic that fashion has had for centuries.
2020
978 88 31277 01 3
Il lavoro, attraverso l’analisi di un ricco repertorio talvolta poco noto, si propone di esaminare caratteri, protagonisti e ragioni di quella narrazione iconografica intermittente che, nell’ambito dei fenomeni comunicativi connessi alla moda, ha portato Napoli dal contesto locale a quello nazionale e poi ancora a quello globale, ricalcando le modalità operative di volta in volta esplorate dai principali professionisti della fotografia nel dialogo tra moda e città e confermando, di fatto, sia la direzione multicentrica delle strategie urbane dei brand più recenti, sia la dinamica globale e multidirezionale che la moda ha avuto da secoli.
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