The conceptual categories and operational practices of fashion rep- resentation restore the irreplaceable role of drawing once again as a medium of visual con guration through which the processes of planning, visualization andrealization of design thinking are developed. Whether it is carriedout through traditional or digital methods, drawing identi es its own roots inits critical use of systems, methods, codes, instruments and techniques of representation, which the book investigates with a specif- ic focus on the eld of fashion drawing. An itinerary that leads the read- er into the interlacement of creativity, expressiveness and technical strict- ness, fundamental elements of a story in which, from the historical and iconographic sources to the latest digital experiments, the book traces the manifold ways of fashion drawing, from the articles of clothing to those who “live” in them.

Le categorie concettuali e le pratiche operative nella rappresenta- zione di moda, restituiscono ancora una volta al disegno il ruolo insostituibile di medium di con gurazione visiva attraverso cui si at- tuano i processi di ideazione, di visualizzazione e di realizzazione del pensiero progettuale. Che sia eseguito con metodi tradizionali o digi- tali, il disegno riconosce le sue radici nell’uso critico di sistemi, meto- di, codici, strumenti e tecniche di rappresentazione che il libro indaga con uno sguardo speci co rivolto all’ambito del disegno di moda. Un itinerario che guida il lettore nell’intreccio tra creatività, espressività e rigore tecnico, elementi fondamentali di un racconto in cui, a partire dalle fonti storiche e iconogra che sino alle più recenti sperimentazio- ni digitali, il libro rintraccia i molteplici aspetti del disegno di moda, dall’abito a chi lo abita.

Disegno di Moda. Corpo | abito | illustrazione. Fashion drawing. Body | clothing | illustration

ALESSANDRA AVELLA
2018

Abstract

The conceptual categories and operational practices of fashion rep- resentation restore the irreplaceable role of drawing once again as a medium of visual con guration through which the processes of planning, visualization andrealization of design thinking are developed. Whether it is carriedout through traditional or digital methods, drawing identi es its own roots inits critical use of systems, methods, codes, instruments and techniques of representation, which the book investigates with a specif- ic focus on the eld of fashion drawing. An itinerary that leads the read- er into the interlacement of creativity, expressiveness and technical strict- ness, fundamental elements of a story in which, from the historical and iconographic sources to the latest digital experiments, the book traces the manifold ways of fashion drawing, from the articles of clothing to those who “live” in them.
2018
978-88-255-1646-3
Le categorie concettuali e le pratiche operative nella rappresenta- zione di moda, restituiscono ancora una volta al disegno il ruolo insostituibile di medium di con gurazione visiva attraverso cui si at- tuano i processi di ideazione, di visualizzazione e di realizzazione del pensiero progettuale. Che sia eseguito con metodi tradizionali o digi- tali, il disegno riconosce le sue radici nell’uso critico di sistemi, meto- di, codici, strumenti e tecniche di rappresentazione che il libro indaga con uno sguardo speci co rivolto all’ambito del disegno di moda. Un itinerario che guida il lettore nell’intreccio tra creatività, espressività e rigore tecnico, elementi fondamentali di un racconto in cui, a partire dalle fonti storiche e iconogra che sino alle più recenti sperimentazio- ni digitali, il libro rintraccia i molteplici aspetti del disegno di moda, dall’abito a chi lo abita.
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