The environmental legislation of some of the main European Countries – but the emphasis concerns the international community – is uneven and unsuitable for dealing, in a preventive and repressive way, with environmental risks and damage. The differences between national and Community disciplines show that there is still a long way to go to define a unified model of environmental law which is not limited to theoretical and abstract statements. It is significant that france did not adopt a constitutional environment law until 2005, with principles long developed in Belgium, Greece and Spain and laid down at Community level, but which are not successfully applied; Similarly, in Germany, where the division of responsibilities between the Landers and the Federal State prevents the unification of the law, adversely affecting the identification and assessment of environmental responsibilities. The analysis confirms that effective and rigorous protection of the civil and criminal environment presupposes the existence of an informed and aware environmental "co-science" that still struggles to radiate in a widespread and responsible way, even in the presence of clearly defined reference principles

La normativa in materia ambientale di alcuni dei principali Paesi europei –ma il rilievo riguarda la Comunità internazionale– è disomogenea e inidonea a fronteggiare, in chiave preventiva e repressiva, i rischi e i danni ambientali. Le divergenze tra le discipline nazionali e comunitarie mostra-no come sia ancora lungo il percorso per la definizione di un modello unitario di diritto dell’ambiente che non si limiti a enunciazioni teoriche e astratte. È significativo che la Francia solo nel 2005 abbia adottato un te-sto costituzionale sull’ambiente con principi da tempo elaborati in Belgio, Grecia e Spagna e dettati a livello comunitario, che non hanno però soddisfacente applicazione; analogamente in Germania dove il riparto di competenze tra Landers e Stato federale impedisce l’unificazione del diritto, incidendo negativamente sulla individuazione e l’accertamento delle responsabilità ambientali. L’analisi conferma che una tutela dell’ambiente civile e penale, effettiva e rigorosa, presuppone la sussistenza di una “co-scienza” ambientale informata e consapevole che ancor oggi stenta a radicarsi in modo diffuso e responsabile, pur alla presenza di principi di riferimento oramai ben delineati

L'Europa e la responsabilità ambientale. Uno studio comparato

Andrea Russo
2018

Abstract

The environmental legislation of some of the main European Countries – but the emphasis concerns the international community – is uneven and unsuitable for dealing, in a preventive and repressive way, with environmental risks and damage. The differences between national and Community disciplines show that there is still a long way to go to define a unified model of environmental law which is not limited to theoretical and abstract statements. It is significant that france did not adopt a constitutional environment law until 2005, with principles long developed in Belgium, Greece and Spain and laid down at Community level, but which are not successfully applied; Similarly, in Germany, where the division of responsibilities between the Landers and the Federal State prevents the unification of the law, adversely affecting the identification and assessment of environmental responsibilities. The analysis confirms that effective and rigorous protection of the civil and criminal environment presupposes the existence of an informed and aware environmental "co-science" that still struggles to radiate in a widespread and responsible way, even in the presence of clearly defined reference principles
2018
978-88-495-3584-6
La normativa in materia ambientale di alcuni dei principali Paesi europei –ma il rilievo riguarda la Comunità internazionale– è disomogenea e inidonea a fronteggiare, in chiave preventiva e repressiva, i rischi e i danni ambientali. Le divergenze tra le discipline nazionali e comunitarie mostra-no come sia ancora lungo il percorso per la definizione di un modello unitario di diritto dell’ambiente che non si limiti a enunciazioni teoriche e astratte. È significativo che la Francia solo nel 2005 abbia adottato un te-sto costituzionale sull’ambiente con principi da tempo elaborati in Belgio, Grecia e Spagna e dettati a livello comunitario, che non hanno però soddisfacente applicazione; analogamente in Germania dove il riparto di competenze tra Landers e Stato federale impedisce l’unificazione del diritto, incidendo negativamente sulla individuazione e l’accertamento delle responsabilità ambientali. L’analisi conferma che una tutela dell’ambiente civile e penale, effettiva e rigorosa, presuppone la sussistenza di una “co-scienza” ambientale informata e consapevole che ancor oggi stenta a radicarsi in modo diffuso e responsabile, pur alla presenza di principi di riferimento oramai ben delineati
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11591/390330
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact