This paper examines, through the reading of unpublished materials found in Italian archives, the rise of an important company in the history of Italian fashion, the Mario Valentino, born in the heart of Naples in the fifties as a shoe company and gradually grown until in the seventies and eighties it became one of the leading brands in the field of leather. Due to the involvement of famous designers and authoritative artists the company was quickly internationalized and it expanded its production field from high quality shoes to luxury clothing.

Questo lavoro esamina, attraverso la lettura di materiali inediti reperiti negli archivi italiani, la storia di una significativa azienda della storia della moda italiana, la Mario Valentino, nata nel cuore di Napoli negli anni Cinquanta come impresa calzaturiera e progressivamente cresciuta, fino a divenire negli anni Settanta e Ottanta uno dei marchi leader nel settore della pelle. Internazionalizzata rapidamente grazie al coinvolgimento di noti stilisti e autorevoli artisti ha esteso il suo ambito produttivo dalla scarpa di alta qualità all’abbigliamento di lusso.

Mario Valentino: the Beginning and the Success of an Historic Company of Naples in the International Context

CIRILLO, Ornella
2014

Abstract

This paper examines, through the reading of unpublished materials found in Italian archives, the rise of an important company in the history of Italian fashion, the Mario Valentino, born in the heart of Naples in the fifties as a shoe company and gradually grown until in the seventies and eighties it became one of the leading brands in the field of leather. Due to the involvement of famous designers and authoritative artists the company was quickly internationalized and it expanded its production field from high quality shoes to luxury clothing.
2014
978-88-6493-0275
Questo lavoro esamina, attraverso la lettura di materiali inediti reperiti negli archivi italiani, la storia di una significativa azienda della storia della moda italiana, la Mario Valentino, nata nel cuore di Napoli negli anni Cinquanta come impresa calzaturiera e progressivamente cresciuta, fino a divenire negli anni Settanta e Ottanta uno dei marchi leader nel settore della pelle. Internazionalizzata rapidamente grazie al coinvolgimento di noti stilisti e autorevoli artisti ha esteso il suo ambito produttivo dalla scarpa di alta qualità all’abbigliamento di lusso.
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