The whole activities and operations which will take place within the area of the new marina of Castelvolturno-Pinetamare have made it necessary to evaluate ability to entertain "trap", placing perpendicular breakwater. The Port Authority therefore asked the MHL (Maritime Hydraulic Laboratory) of the Second University of Naples to carry out an intensive laboratory investigation on the capacity "trap" for sediment in order to optimize its design. The current marina, located at SE of the mouth of the River Volturno and the Regi Lagni, is interesting by phenomena silting at harbor mouth that involves dredging to re-establish depth compatible. The sediment transport resulted in the deviation of Regi Lagni mouth quantified on a cartography for the last 250 years in a GIS environment. It has been played in a physical model trap of sediment, the breakwater, the harbor mouth and a coastline. The experimental tests highlight that the trap for sediments appears able to intercept it.

Il porto turistico di Castelvolturno-Pinetamare lamenta fenomeni di interrimento dell’imboccatura che comporta frequenti interventi di dragaggio, a seguito di un significativo trasporto solido che, nel tempo, ha determinato notevoli variazioni della linea di riva, evidenziate dalla cartografia storica e dalle foto aeree. In questo lavoro vengono esposti i risultati di uno studio sperimentale per valutare l'efficacia dell'intervento strutturale basato sulla realizzazione di una "trappola" per sedimenti rappresentata da una scogliera ortogonale all'esistente molo di sopraflutto per il nuovo porto turistico. Presso la vasca ondogena del Laboratorio di Idraulica Marittima della SUN, l’efficacia dell'intervento proposto è stata valutata mediante la riproduzione in modello della "trappola", dell’intero molo di sopraflutto, dell’imboccatura portuale e di un tratto di linea di costa sufficientemente ampio da consentire l'istaurarsi di una corrente parallela alla linea di riva. Le prove sperimentali condotte hanno evidenziato l’efficacia dell’intervento progettuale proposto.

Indagine sperimentale per la verifica della capacità di trattenimento di una “trappola” a scogliera.

DI NATALE, Michele;DI RONZA, Stefania;ERAMO, Caterina;RUBERTI, Daniela;VIGLIOTTI, Marco
2016

Abstract

The whole activities and operations which will take place within the area of the new marina of Castelvolturno-Pinetamare have made it necessary to evaluate ability to entertain "trap", placing perpendicular breakwater. The Port Authority therefore asked the MHL (Maritime Hydraulic Laboratory) of the Second University of Naples to carry out an intensive laboratory investigation on the capacity "trap" for sediment in order to optimize its design. The current marina, located at SE of the mouth of the River Volturno and the Regi Lagni, is interesting by phenomena silting at harbor mouth that involves dredging to re-establish depth compatible. The sediment transport resulted in the deviation of Regi Lagni mouth quantified on a cartography for the last 250 years in a GIS environment. It has been played in a physical model trap of sediment, the breakwater, the harbor mouth and a coastline. The experimental tests highlight that the trap for sediments appears able to intercept it.
2016
DI NATALE, Michele; DI RONZA, Stefania; Eramo, Caterina; Ruberti, Daniela; Vigliotti, Marco
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11591/377750
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