Il Dipartimento di Ingegneria civile, Design, Edilizia e Ambiente della SUN presenta un progetto di promozione ai fini turistici di un bene architettonico defunzionalizzato - il caso “pilota” è la chiesa di Sant’Aniello a Caponapoli - realizzato nell’ambito del corso di Exhibit History Lab, nel Corso di Laurea Magistrale in Design per l’Innovazione. Simbolo dell’antica penetrazione cristiana sull’acropoli di Neapolis e ‘riabitata’ in epoche successive, la chiesa di Sant’Aniello è stata chiusa così a lungo da renderne innanzitutto necessario il recupero della memoria. Il restauro di Ugo Carughi ha evidenziato inoltre la compresenza di elementi architettonici esemplari dello sviluppo dell’intera città. Legambiente Campania sta tentando di rendere nuovamente fruibile tale patrimonio e di “rimetterlo in rete” in ambito cittadino e turistico, promuovendo attività ed eventi culturali. L’analisi storica per la comprensione dell’opera architettonica e lo studio sulla veicolazione dell’immagine hanno prodotto l’ideazione di un logo e diverse strategie di comunicazione tra cui quelle articolate sull’impiego del video mapping o delle nuove forme d’arte contemporanea come la Street Art, anche al fine di agevolare il “riuso” della chiesa, oltre la sua funzione religiosa. Per “Futuro Remoto – Le Frontiere 2015” ci si avvale della competenza dello Street Artist Gosh per diffondere, attraverso una speciale performance, la conoscenza della chiesa di Sant’Aniello, facendola “viaggiare” lontano dal proprio sito. The initiative undertaken by the Department of Civil, Design, Construction and Environmental Engineering (DIcDEA) of the Second University of Naples aims to revitalize for touristic purposes a long-abandoned heritage building known as the Sant’Aniello Church situated in Caponapoli. The project is under the supervision of the students attending the Exhibit History Lab Course as part of their Master’s Degree in Design and Innovation. The endeavour to recover the forgotten importance of the Sant’Aniello Church, closed to the public for a very long time, is one of the priorities of this project. Indeed, the Church is not only considered as a symbol of early Christian presence on the Acropolis of Neapolis but, in later years, it was also used as a harbourage for many. The restoration of the Church conducted by Ugo Carughi has led to the discovery of many interior architectural artefacts, which have evidently influenced the development of the Church’s urban surroundings. The Legambiente Campania trying so that this prestigious site may be reused for the benefit of the territory’s cultural heritage tourism. A detailed historical analysis of the church’s architectural features and an evaluation of its imagery potential have produced a logo and diverse communication strategies such as those that make use of Street Art or of the video mapping. The aim of these strategies is to go beyond the Church’s main religious function and employ it as an asset for other possible uses. The event “Futuro Remoto – Le Frontiere 2015” also aims to harness the communicative potential of the Sant’Aniello Church by featuring new forms of Contemporary Art. To this purpose, the special performance of the Street Artist Gosh creates a church-in-motion which steers the public’s interest towards a better understanding of this captivating heritage site.

Un networking turistico per Sant’Aniello a Caponapoli

DE FALCO, Carolina
2015

Abstract

Il Dipartimento di Ingegneria civile, Design, Edilizia e Ambiente della SUN presenta un progetto di promozione ai fini turistici di un bene architettonico defunzionalizzato - il caso “pilota” è la chiesa di Sant’Aniello a Caponapoli - realizzato nell’ambito del corso di Exhibit History Lab, nel Corso di Laurea Magistrale in Design per l’Innovazione. Simbolo dell’antica penetrazione cristiana sull’acropoli di Neapolis e ‘riabitata’ in epoche successive, la chiesa di Sant’Aniello è stata chiusa così a lungo da renderne innanzitutto necessario il recupero della memoria. Il restauro di Ugo Carughi ha evidenziato inoltre la compresenza di elementi architettonici esemplari dello sviluppo dell’intera città. Legambiente Campania sta tentando di rendere nuovamente fruibile tale patrimonio e di “rimetterlo in rete” in ambito cittadino e turistico, promuovendo attività ed eventi culturali. L’analisi storica per la comprensione dell’opera architettonica e lo studio sulla veicolazione dell’immagine hanno prodotto l’ideazione di un logo e diverse strategie di comunicazione tra cui quelle articolate sull’impiego del video mapping o delle nuove forme d’arte contemporanea come la Street Art, anche al fine di agevolare il “riuso” della chiesa, oltre la sua funzione religiosa. Per “Futuro Remoto – Le Frontiere 2015” ci si avvale della competenza dello Street Artist Gosh per diffondere, attraverso una speciale performance, la conoscenza della chiesa di Sant’Aniello, facendola “viaggiare” lontano dal proprio sito. The initiative undertaken by the Department of Civil, Design, Construction and Environmental Engineering (DIcDEA) of the Second University of Naples aims to revitalize for touristic purposes a long-abandoned heritage building known as the Sant’Aniello Church situated in Caponapoli. The project is under the supervision of the students attending the Exhibit History Lab Course as part of their Master’s Degree in Design and Innovation. The endeavour to recover the forgotten importance of the Sant’Aniello Church, closed to the public for a very long time, is one of the priorities of this project. Indeed, the Church is not only considered as a symbol of early Christian presence on the Acropolis of Neapolis but, in later years, it was also used as a harbourage for many. The restoration of the Church conducted by Ugo Carughi has led to the discovery of many interior architectural artefacts, which have evidently influenced the development of the Church’s urban surroundings. The Legambiente Campania trying so that this prestigious site may be reused for the benefit of the territory’s cultural heritage tourism. A detailed historical analysis of the church’s architectural features and an evaluation of its imagery potential have produced a logo and diverse communication strategies such as those that make use of Street Art or of the video mapping. The aim of these strategies is to go beyond the Church’s main religious function and employ it as an asset for other possible uses. The event “Futuro Remoto – Le Frontiere 2015” also aims to harness the communicative potential of the Sant’Aniello Church by featuring new forms of Contemporary Art. To this purpose, the special performance of the Street Artist Gosh creates a church-in-motion which steers the public’s interest towards a better understanding of this captivating heritage site.
2015
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11591/342695
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